tisdag 15 september 2009

Island ett helt underbart land

Torsdagen den 10/9-2009 åkte jag med Stamningsförbundet på en resa till Island. På detta seminarium deltog det personer från Sverige, Norge, Danmark, Finland, Island, Holland, Tyskland, Tjeckien och England.
Jag åkte hemifrån med tåg från Värnamo till Köpenhamn (Kastrup). Där jag möte mina två vänner från Sverige (de som är på bild). Sedan var det flyg till Keflavik på Island. När vi kom fram dit träffade vi 5 kompisar till som åkte med oss till Den Blå Lagunen, ett hälsobad på Island.

Där är Den Blå Lagunen (The Blue Lagoon) här var helt underbart, man kunde ta ansiktsmask och man kände sig hur ren och fräsch som helst när man åkte därifrån. Vattnet är jätte varmt och det har en speciell lukt. Håret blev torrt och tovigt, så man var tvungen att ta balsam i håret.

Ett kort taget när vi skulle åka från Den Blå Lagunen. Så här vackert låg det.

Ett vattenfall som vi örde förbi på vägen till hotellet.Korte taget framför vattenfallet.

Man fick gå uppför en bit och sedan ner för att komma bakom vattenfallet.
Kortet är taget bakom.
Sedan för att gå tillbaks fick man gå uppför massa stenar och sedan ner för en trappa.

Här har vi kommit fram tillvårt hotell. Detta ärutsikten från hotellrummet. Helt fantastiska vyer.
På detta hotellet i Laki bodde vi två nätter.
Vi åke till badhuset två dagar, det var utomhuspoler. En med 22 gradigt vatten och
en med 38-40 gradigt vatten. När man var i badet såg man rätt upp i berget och när rann det ett vattenfall rätt ner.

Det fans två olika Workshops på lördagen och söndagen. Tjejen här höll i den ena.
Här var det sång och olikaklappövningar. Det var jätte roligt.

Denna tjejen höll i den andra Workshopen här var det drama och rörelse.
Man fick stretscha och även tänka på kroppshållningen.
Vi körde en rolig Cowboylek här också.
Jag och en tjej från Tyskalnd fick delad första plats på denna. Så vi blev Nordisk cowboystamningsmästarinnor (kalladevi det på skoj).

På lördag e.m var vi på bussrundtur och sedan var vi och badade. På kvällen hade vi Nordiskt ordförandemöte med fest och dans. Det var dans till levande musik och de som spelade var jätte bra.

Detta kort är på oss tre som var med från Sverige. Det är taget på utflykten som vi var på på, på lördag eftermiddagen.

Kort taget på utflykten på lördag eftermiddag.

Bussresan hem gick över bergen. Genom vulkaner och forsar. Detta var en spännande busstur och några stycken var jätte rädda. Vägarna var dåliga och man kunde inte få möte, man körde igenom en del forsar/bäckar och ibland var det brant rätt ner vid kanterna.
Här kunde man bada om man ville, det är en varm källa. Det stod på en skylt att allt bad sker på egen risk.

Detta är en av Islandstjejernas maskot. Visst är den söt, den har ungefär samma leende som den tjejen. Hon är alltid glad och skojar om allt.

Detta är Vulkanen Hekla, det är nästan alltid moln runt toppen på den. Sön ligger också alltid kvar på toppen.
Lite längre fram på bussrundturen kunde man gå upp i den svarta lavan och titta påutsikten.

Denna resa slutade med att vi stannad på en fin resturang och fick en jätte fin tre rätters middag på söndagen. Sedan blev vi skjutsdae till hotellet. Dit kom vi sent på natten och sedan gick flyget hem tidigt på måndagsmorgonen.