fredag 18 september 2009

Valpkurs med Simba Agillity med Max

Nu har jag börjat på valpkurs med Simba. Det går jätte bra och det är jätte roligt. Nu har vi tränat på kontaktövningar och inkallningar. Simba har blivit jätte duktig. Här tränar vi kontatövning, på valpkursen.
Igår var kag och Max för första gången och tränade agillity på brukshundsklubben i Värnamo. Det var jätte roligt. Han fick hoppa hinder, hoppa igenom däcket, krypa genom tunneln, krypa genom flatten, hoppa över lången mm. Fick en jätte bra bok om agillity.

Några tankar från en hund:
* Var tydlig i ditt kroppsspråk.
* säg de ord du vill att jag ska lyda lugnt och tydligt, så jag verkligen lägger märke till det du säger.
* Visa med handrörelse och locka mig att göra det du vill.
* Belöna mig snabbt när jag utför det beteende som du vill att jag ska göra
* Upprepa övningen några gånger så att jag blir säker på vad jag ska göra. Belöna varje gång, både med godis, smekningar och röst.
* Träna korta stunder och ofta, flera gånger om dagen.
* Vartefter som jag blir mer säker kan du ge belöning mer oregelbundet. Det är dock viktigt att jag får belöning ibland, så att min motivation att lyda upprätthålls.
* Om jag gör fel, nonchalera migoch börja om så att jag får en ny chans. När jag gör fel beror det oftast på att jag inte förstår eller att min uppmärksahet riktas mot något annnat.
* Begär inte att jag skall lära mig för många saker samidigt dela upp träningen. Dela upp träningen i små delar och lär mig en del i taget. Tänk tillbaka på hur det var för dig när du lärde dig att cykla, du kunde nog inte både cykla, styra och se dig för samtidigt.
* Jag kan ha svårtatt luda dig i ya miljöer. Träna mig därför att succesivt utveckla min förmåga att lyda dig, börja hemma i lugn och ro, flytta sedan ut i allt svårare miljöer.
* Jag kan vara känslig för olikatyper av störning. Blir jag störd tappar jag koncentrationen och får svårt at lyda. Utveckla stegvis min förmåga att lyda, genom att tillföra störningar i smådoser. Kom ihåg att ge mig extra mycket belöningar när jag utsätts för störningar.*
* Ha tålamod med mig, jag vill samarbeta, vara hörsam och lydig, en ibland är det svårt för mig. När jag inte förstårkanskedu upplever mig som trotsig, men det är inte sant, istället blir jag orolig och stressadoch gör därför fel saker.
* Visa mig respekt och tillit för den hund jag är, då kommer jag att visa det samma för dig.

Inga kommentarer: